تنظیم وردپرس برای سئو

هنگام ساخت یک وب سایت وردپرسی، وسوسه اضافه کردن فوری محتوا می تواند قابل توجه باشد. اما، قبل از ایجاد یک وب سایت وردپرس یا طراحی مجدد وب سایت فعلی، باید یک ساختار وب سایت محکم داشته باشید تا سئو در یک سایت وردپرس بهبود یابد.

یک ساختار خوب برنامه ریزی شده چیزی است که مجموعه ای نامرتب از صفحات وب را به یک سایت مورد علاقه کاربران و موتورهای جستجو تبدیل می کند. برای هر دو، داشتن یک ایده روشن از نحوه سازماندهی وب سایت و نحوه یافتن اطلاعات مرتبط بسیار مهم است.

امسال 41.4 درصد از کل وب سایت ها از وردپرس استفاده می کنند، در حالی که 64.9 درصد از نرم افزارهای مدیریت محتوا بر روی این پلتفرم نگهداری می شوند. در نتیجه، هزاران تم، افزونه و طرح وجود دارد که می توانید برای ایجاد یک وب سایت وردپرسی از آنها استفاده کنید.

امروز، ما به مراحل مهمی که می توانید برای ایجاد یک ساختار وب سایت خوب و سازگار با سئو در حین توسعه وب سایت وردپرس خود بردارید، نگاه خواهیم کرد.

چرا ساختار وب سایت وردپرس اهمیت دارد؟

ساختار وب سایت شما برای قابلیت استفاده و یافتن آن بسیار مهم است. یک ساختار واضح بازدیدکنندگان شما را به اطلاعاتی که به دنبال آن هستند راهنمایی می کند. همچنین به گوگل و سایر موتورهای جستجو درک بهتری از وب سایت شما می دهد که برای رتبه بندی بسیار مهم است.

 

 

چگونه ساختار وب سایت برای قابلیت استفاده مهم است؟

ساختار وب سایت وردپرس شما به طور قابل توجهی بر تجربه کاربر (UX) تأثیر می گذارد. اگر بازدیدکنندگان بتوانند به راحتی محصولات یا اطلاعات مورد نظر خود را بیابند، احتمالاً در اطراف خود باقی می مانند یا به بازدیدکنندگان عادی تبدیل می شوند. برای کاهش نرخ پرش سایت های خود، با دسته بندی و پیوند دادن پست ها و محصولات خود، پیمایش را آسان کنید.

 

ساختار سایت و سئو فنی

برای سئو فنی نیز مهم است. همانطور که دیدیم، یک ساختار مستحکم به طور قابل توجهی شانس شما را برای رتبه بندی در موتورهای جستجو افزایش می دهد و سئو سایت وردپرس شما را بهبود می دهد. در اینجا دلیل آن است:

  • این به ربات‌های جستجوگر کمک می‌کند تا سایت شما را درک کنند – ساختار سایت شما به موتورهای جستجو سرنخ‌های حیاتی می‌دهد که ارزشمندترین محتوای سایت شما کجاست. ربات‌های موتور جستجو مانند Googlebot می‌توانند محتوای شما را سریع‌تر پیدا کرده و فهرست‌بندی کنند، که منجر به رتبه‌بندی بالاتر در SERP می‌شود.
  • از تأثیرات محتوای رقیب در وب سایت خود جلوگیری خواهید کرد – اگر محتوای زیادی دارید که تقریباً مشابه هستند، ساختار سایت یا نقشه های سایت به Google کمک می کند تا به Google بگویید کدام صفحه مهم ترین است و شما را از رقابت با محتوای خود باز می دارد.

به طور کلی، کمی برنامه ریزی در حین راه اندازی وب سایت وردپرس به بازدیدکنندگان شما کمک می کند تا وب سایت شما را بدون زحمت هدایت و رشد کنند.

مقدمات را آماده کنید

برای اطمینان از پوشش همه اصول اولیه، در اینجا چندین مرحله وجود دارد که می توانید انجام دهید:

مرحله 1: نام دامنه خود را انتخاب کنید

نام دامنه نام کسب و کار یا نام محصول شما است. برای انتخاب نام دامنه، می‌توانید از یک سایت نام‌گذاری کسب‌وکار مانند Novanym یا Namelix استفاده کنید. از کلمات کلیدی مرتبط برای نام کسب و کار خود استفاده کنید تا به ابزارهای نامگذاری ایده بدهید.

پس از انتخاب نام دامنه خود، بررسی کنید که آیا دامنه وب سایت موجود است یا خیر و آن را از طریق ارائه دهنده هاست خود خریداری کنید. شما همچنین می توانید آن را از طریق یک ثبت دامنه مانند IRNIC خریداری کنید.

مرحله 2: برای نقشه بصری وب سایت خود آماده شوید

برای بهبود سئو سایت وردپرس، یک پایه بصری برای ساختار وب سایت شما یک نقطه شروع عالی است. حتی اگر از یک تم پولی یا تیمی از طراحان استفاده می کنید، یک ساختار بصری به عنوان یک قطب نما عمل می کند. نقشه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • منوی ناوبری سرصفحه – همچنین به عنوان منوی ناوبری اصلی شناخته می شود، به بازدیدکنندگان یک عکس فوری از وب سایت شما می دهد و به محبوب ترین محتوای وب سایت شما دسترسی می دهد.
  • ناوبری نوار کناری – که بیشتر در وبلاگ ها و سایت های تجارت الکترونیک یافت می شود، قابلیت های جستجوی بیشتری را برای بازدیدکنندگان فراهم می کند. در صورت نیاز به املاک و فیلترهای اضافی برای مرتب کردن محصولات خود، می توانید ناوبری نوار کناری را اضافه کنید.
  • پیمایش پاورقی – منوی پایین وب سایت شما. می توانید از آن برای تکرار موارد در پیمایش سرصفحه یا اضافه کردن محتوای کمتر محبوب مانند شرایط و ضوابط خود استفاده کنید.
  • صفحات – قسمت‌های ثابتی که نیازی به به‌روزرسانی دائمی ندارند، مانند خدمات، «درباره ما» یا «تماس با ما». اگر خدمات زیادی دارید، می‌توانید صفحات فرزند را زیر صفحات اصلی/والد قرار دهید.
  • دسته بندی وبلاگ – این امر سازماندهی محتوای مشابه را آسان تر می کند. مخاطبان شما محتوا را سریعتر پیدا می کنند، و همانطور که دیدیم، تلاش های جستجوی شما را بهبود می بخشد.

ابزاری مانند Xmind می تواند به شما کمک کند یک ساختار ساده را ترسیم کنید تا به عنوان یک نقشه راه برای وب سایت شما عمل کند.

 

مرحله 3: به وب سایت های رقبای خود نگاه کنید

ممکن است لازم باشد مشخص کنید که رقبای شما چگونه اطلاعات سایت های خود را سازماندهی کرده اند. بررسی کنید که چند بخش دارند و چگونه به هم متصل می شوند. این سایت ها را از دیدگاه کاربر ارزیابی کنید.

مشخص کنید که کدام یک از صفحات رقبای شما برجسته ترین نتیجه را در جستجو نشان می دهد. می توانید در مورد ساختار آن و کلمات کلیدی استفاده شده بیشتر تحقیق کنید.

تحقیقات رقابتی موتورهای جستجو به شما کمک می کند تا مشخص کنید چه چیزی را باید در وب سایت خود قرار دهید.

 

یک هدف برای وب سایت خود تعیین کنید

اهداف شما به شما کمک می کند تا در مورد طراحی و ساختار سایت خود تصمیم بگیرید و به شما کمک می کند موفقیت آن را اندازه گیری کنید. اهداف می توانند بسط اهداف کسب و کار شما باشند، به خصوص اگر کسب و کار شما صرفاً آنلاین باشد. آنها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  •  مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید.
  •  چگونه محتوای وب خود را سازماندهی و اولویت بندی کنیم.
  •  چگونه محتوای مناسب برای مخاطبان خود ایجاد کنیم
  • اندازه گیری اثربخشی وب سایت شما

یک تم سئو دوستانه انتخاب کنید

یکی از مهمترین نقاط فروش منحصر به فرد وردپرس این است که از تم ها پشتیبانی می کند. تم ها طرح های قابل تبدیلی هستند که به شما امکان می دهند ظاهر وب سایت خود را تنها با یک کلیک تغییر دهید. استفاده از یک تم خوب کدگذاری شده و سئو پسند مهم است زیرا توسعه دهنده عناصر کلیدی ساختار سایت شما را در موضوع ایجاد می کند.

با بیش از 30000 تم رایگان وردپرس برای انتخاب، و حتی گزینه های برتر بیشتر، انتخاب یک موضوع ممکن است یکی از بزرگترین چالش های ساخت وب سایت وردپرس شما باشد.

برای شروع، به دایرکتوری تم رسمی در WordPress.org نگاه کنید، که ممکن است نسبتاً ساده باشد. اگر به دنبال تحت تاثیر قرار دادن و جذب بازدیدکنندگان وب سایت خود هستید، یک تم وردپرس سفارشی را در نظر بگیرید.

 

صفحه ورود تم وردپرسی

 

نمونه تم های آبتین گزینه های تم عالی را در اختیار شما قرار می دهد و به شما امکان می دهد سریعتر یک وب سایت خیره کننده ایجاد کنید. می توانید از دموهای آماده آنها استفاده کنید یا وب سایت خود را از ابتدا ایجاد کنید. قالب وردپرس آنها با یک صفحه ساز همراه است که به شما امکان می دهد گزینه دلخواه خود را بیشتر سفارشی کنید.

 

یک ساختار پیوند ثابت ایجاد کنید که از سلسله مراتب شما پیروی کند

ساختار های پیوند دائمی وردپرس

پیوندهای ثابت نشانی‌های اینترنتی کامل صفحات وب شما هستند که کاربران و موتورهای جستجو هنگام پیمایش وب‌سایت شما با آن‌ها تعامل دارند.

پیوندهای دائمی به افراد و موتورهای جستجو ایده می دهند که پست ها و صفحات شما حاوی چه اطلاعاتی هستند.

انتخاب ساختار پیوند دائمی صحیح برای سایت شما مهم است. به عنوان مثال، در آبتین سایت ما دوست داریم از نام پست برای پیوندهای ثابت خود استفاده کنیم، اما برای سایت هایی که محتوای روزانه یا مرتبط با زمان را با استفاده از تاریخ در پیوندهای ثابت خود منتشر می کنند، ممکن است منطقی تر باشد. این کار به بهبود سئو سایت وردپرس شما کمک می کند.

از آنجایی که گوگل URL ها را عامل رتبه بندی می داند، پیوندهای دائمی که استفاده می کنید و ساختاری که اتخاذ می کنید سیگنال های کلیدی سئو هستند.

وردپرس چندین گزینه پیوند دائمی را در اختیار شما قرار می دهد. برای مشاهده آنها در وب سایت خود، از صفحه تنظیمات > پیوندهای دائمی دیدن کنید . همچنین می‌توانید ساختار پیوند دائمی اصلی را تغییر دهید و URLهای منفرد صفحات، وبلاگ‌ها، دسته‌ها و سایر قسمت‌های وب‌سایت خود را سفارشی کنید.

افزونه‌های سئوی وردپرس مانند Yoast همچنین می‌توانند به شما در ایجاد پیوندهای دائمی سفارشی منحصربه‌فرد برای بخش‌های خاصی از سایتتان کمک کنند، در صورتی که نیاز به لغو تنظیمات پیش‌فرض وردپرس دارید.

صفحات خود را دسته بندی کنید

یک دسته بندی به موتورهای جستجو اطلاع می دهد که صفحه شما در مورد چیست و به خوانندگان کمک می کند تا محتوای دقیق مورد نیاز خود را در سایت شما پیدا کنند. وردپرس به شما اجازه می دهد تا صفحات و پست های خود را گروه بندی کنید. برای هر پستی که می نویسید، می توانید آن را با پست های مشابه در یک دسته بندی خاص گروه بندی کنید.

تحقیق کلمات کلیدی به شما کمک می کند تا ساختار سایت خود را اصلاح و تکمیل کنید. برای شروع، از حجم جستجو و پتانسیل ارگانیک برای اختصاص کلمات کلیدی برتر به صفحات در بالای سلسله مراتب خود استفاده کنید.

در اینجا نحوه استفاده از تحقیقات کلمات کلیدی برای دسته بندی صفحات خود آورده شده است:

  • کلمات کلیدی خود را برای تشکیل سلسله مراتب محتوا طبقه بندی کنید – این به شما کمک می کند کلمات کلیدی خود را در گروه هایی با معانی مرتبط فیلتر کنید. می توانید کلمه کلیدی هر دسته را انتخاب کنید و آن را به صفحه اصلی اختصاص دهید و سپس سلسله مراتب و زیرمجموعه ها را ایجاد کنید.
  • کلمات کلیدی اصلی را برای صفحات سطح بالا انتخاب کنید – با کمک داده ها یا تجزیه و تحلیل رقبا، مناسب ترین کلمات کلیدی ممکن را هدف قرار دهید. اکثر ابزارهای خوب و ممتاز SEO مانند ahrefs یا Semrush شامل کاوشگر کلمات کلیدی است که راهی کاربرپسند برای دسته بندی کلمات کلیدی شما است. اگر آماده سرمایه گذاری زیاد نیستید، می توانید یک گزینه رایگان مانند Jaaxy (طرح شروع محدود اما کاملا رایگان) یا Moz (که 30 روز آزمایش رایگان دارد) را امتحان کنید.

ahref جستجوی کلمات کلیدی

 

صفحات سطح بالا را به سطوح عمیق تر باز کنید. همه صفحات سطح بالا به صفحات بعدی نیاز ندارند. اما، می‌توانید برای صفحات دسته‌بندی مانند وبلاگ و دسته‌های محصول، موضوعات فرعی ایجاد کنید.

افزودن برچسب برای بهبود سئو سایت وردپرس

برچسب ها به تعریف و تمایز داده ها کمک می کنند و توصیف بهتری از صفحه شما ارائه می دهند. این کار باعث بهبود سئو سایت وردپرسی شما می شود. هنگام ایجاد تگ از استفاده از توضیحات گسترده یا کلمات کلیدی دقیق در دسته بندی صفحه خود اجتناب کنید. در عوض، به دنبال یک کلمه کلیدی بسیار خاص بروید که نشان دهد چرا صفحه خاص منحصر به فرد است.

در اینجا مرتبط ترین برچسب هایی است که می توانید در نظر بگیرید.

  • برچسب‌های عنوان – عنوان متا نیز نامیده می‌شود، این در بالای توضیحات صفحه شما در SERP نمایش داده می‌شود. برچسب‌های عنوان نقش مهمی در سئو دارند زیرا نوع محتوایی را که خواننده انتظار دارد پیدا کند را توصیف می‌کند. هرچه تگ های عنوان شما دقیق تر باشد، نتایج سئوی شما بهتر است. در وردپرس، عنوان پست یا صفحه شما مورد استفاده قرار می گیرد مگر اینکه افزونه سئو شخص ثالثی را نصب کرده باشید، در این صورت ممکن است گزینه هایی برای سفارشی کردن عنوان و توضیحات متا خود داشته باشید.
  • تگ های سرصفحه – آنها بخش هایی از محتوای شما را جدا می کنند و سلسله مراتبی را ایجاد می کنند. آنها از ترتیب سرفصل 1 (H1)، سرفصل 2 (H2) تا سرفصل 6 (H6) پیروی می کنند. آنها در SERP ها ظاهر نمی شوند اما در محاسبه رتبه صفحه مهم هستند.
  • برچسب های پست وبلاگ – آنها بخشی از HTML نیستند، اما راهی برای سازماندهی بیشتر پست های وبلاگ شما در سیستم مدیریت محتوای شما (CMS) هستند. آنها را به عنوان دسته های خاص تر در نظر بگیرید.

برای گسترش قابلیت های وب سایت خود، پلاگین های سئو را دریافت کنید

افزونه های سئو وردپرس به شما این امکان را می دهد که عملکرد وب سایت وردپرس خود را گسترش دهید. حتی ممکن است آنها را به عنوان یک تقویت کننده سئو سایت خود در نظر بگیرید.

پلاگین yoast seo

به عنوان مثال، Yoast SEO یک افزونه محبوب سئو برای وردپرس است که قابلیت های زیادی را در خود جای داده است. شما می توانید از این افزونه برای ایجاد عناوین مناسب سئو و توصیف های اشتباه منحصر به فرد و بهینه سازی محتوای خود برای خوانایی و سئو استفاده کنید. Yoast همچنین می تواند برای اضافه کردن نقشه سایت XML به وب سایت وردپرس شما استفاده شود، به این ترتیب موتورهای جستجو قادر به مشاهده و درک ساختار سایت شما هستند.

پلاگین All in One

SEO All-in-One (AIOSEO) یکی دیگر از ابزارهای سئو سایت وردپرس است که می تواند به شما در اضافه کردن متا تگ ها، ایجاد نقشه های سایت XML، بهینه سازی اشتراک گذاری اجتماعی، اضافه کردن نشانه گذاری طرحواره و موارد دیگر کمک کند.

استفاده از افزونه های سئو وردپرس آسان است و در بیشتر موارد ویژگی های مشابهی را ارائه می دهند. آنها دارای یک رابط کاربری دوستانه هستند که به راحتی با داشبورد وردپرس ترکیب می شود. آنها به شما کمک می کنند عملکرد سئو سایت خود را گسترش دهید و عملکرد رتبه خود را افزایش دهید.

شما می توانید یک پلاگین برای تمام عملکردهای ضروری وب سایت خود، از اضافه کردن فرم های تماس، افزایش سرعت صفحه یا حتی ایجاد یک فروشگاه آنلاین، دریافت کنید.

 

ساختن یک ساختار وب سایت وردپرس نباید فقط مربوط به بخش ها، پیوندها و افزونه ها باشد – بلکه در مورد تجربه کاربر است! زمان و منابع را صرف کنید و یک ساختار سئو پسند به عنوان پایه وب سایت خود ایجاد کنید.

ببینید رقبای شما چه کار می کنند، کلمات کلیدی خود را به طور عمیق تجزیه و تحلیل کنید و صفحات وب خود را بر اساس داده های تحقیق کلمات کلیدی دسته بندی کنید. هنگامی که سایت شما تنظیم شد، یک ممیزی سایت انجام دهید تا ساختار سایت خود را از زاویه فنی بررسی کنید. کنسول جستجوی گوگل همچنین می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید ربات های گوگل چگونه صفحات شما را می بینند.

اگر قبلا یک سایت وردپرسی دارید، ساختار سایت خود را تجزیه و تحلیل کنید. ممکن است نقاط ضعفی پیدا کنید که برای ارتقای رتبه خود و بهبود تجربه کاربری نیاز به بررسی دارند.

 

سوالات متداول

سئو چیست؟

سئو مخفف Search Engine Optimization به‌معنای بهینه‌سازی برای موتور جست‌وجوست. سئو از تکنیک‌هایی تشکیل شده است که به وب‌سایت شما کمک می‌کند تا در نتایج جست‌وجوی ارگانیک (نتایج بدون تبلیغ) برای افرادی که ازطریق موتورهای جست‌وجو مانند گوگل و بینگ و یاهو به‌دنبال نام یا محصول یا خدمات شما هستند، بیشتر دیده شود. برخی از کارهایی که باید انجام دهید تا وب‌سایت خود را در صفحات نتایج موتور جست‌وجو (Search Engine Results Pages به‌اختصار SERP) نشان دهید.

آیا برای انجام تکنیک‌های سئو باید کدنویسی بلد باشیم؟

خیر، البته برخی از تکنیک‌های پیشرفته‌تر سئو وجود دارند که برای استفاده از آن‌ها به درک اولیه کد نیاز دارید؛ اما برای همه بخش‌ها لازم نیست. شما به راحتی میتوانید تمام مراحل انجام سئوی سایت خود را به تیم آبتین بسپارید.

چگونه می‌توانیم ببینیم چه صفحاتی ایندکس شده‌اند؟

با تایپ‌کردن site:www.YOURDOMAIN.com در موتور جست‌وجو، صفحات ایندکس‌شده وب‌سایتتان به‌سادگی نمایش داده می‌شوند.

چقدر طول می‌کشد تا نتایج حاصل از سئو را مشاهده کنیم؟

چند عامل مختلف وجود دارند که تعیین می‌کنند نتایج با چه سرعتی به‌نمایش گذاشته شوند. این عوامل عبارت‌اند از:

  • تعداد محتوای تولیدشده
  • کیفیت محتوا
  • چگونگی برقراری ارتباط محتوا با مخاطبانتان
  • بزرگی یا کوچکی وب‌سایت با اعتبار دامنه قوی یا ضعیف

اگر موتورهای جست‌وجو به‌طورمنظم در وب‌سایتتان بخزند، ممکن است نتایج وب‌سایتی بزرگ را در چند روز ببینند. باوجوداین، وب‌سایت‌های کوچک‌تر به‌احتمال زیاد بیشتر طول می‌کشند؛ زیرا موتورهای جست‌وجو کمتر در آن‌ها می‌خزند. قبل از اینکه استراتژی سئو خود را تغییر دهید، حداقل یک هفته و حداکثر یک ماه صبر کنید. اگر در سئو تازه‌کار هستید، پیشنهادی می‌کنیم بازهم کمی بیشتر صبر کنید.

آیا باید شخصی را برای انجام کارهای سئو استخدام کنیم؟

سپردن انجام کار سئو به فرد یا تیمی که در اجرای سئو تخصص کافی دارند تصمیم عاقلانه‌ای است؛ اما اگر آن شخص یا تیم واقعاً قوانین به‌روز سئو را نداند، ممکن است به کسب‌و‌کارتان ضرر برساند. تیم آبتین با افراد با تجربه به راحتی مراحل اجرای سئو سایت شما را انجام می دهد.

سئو در چند سال اخیر چه تغییری کرده است؟

بسیار زیاد! روش‌های استفاده از سئو و نوع بررسی موتورهای جست‌وجو تغییرات فراوانی کرده‌ا‌ند. همچنین، گوگل تغییرات روزافزونی درزمینه سئو و قدرت جست‌وجوی خود اعمال می‌کند. این در حالی‌ است که اغلبِ این تغییرات شناسایی نمی‌شوند و هر چند وقت یک‌ بار گوگل به‌روزرسانی بزرگی را اعلام می‌کند؛ مانند به‌روزرسانی‌ای که می۲۰۲۱ اجرا شد. این به‌روزرسانی موجی بزرگ ایجاد کرد؛ زیرا گوگل آن را زودتر از موعد اعلام کرد و به متخصصان سئو فرصت داد تا استراتژی خود را تغییر دهند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *